IMAGE
راهکارهای قبولی بار اول (قسمت اول)
میر یاسین زینالیان
3 دقیقه
باسلام خدمت هنرجویان گرامی وب سایت "مدرسه رانندگی" . امروز در این مقاله می خواهیم شما عزیزان را با نکات کلیدی و مهم آزمون شهری آشنا کنیم. اغلب هنرجویان متاسفانه در جلسه اول از آزمون شهری موفق به قبولی نمی‌شوند، امروز در این مقاله یاد میگیرید که چطور برای بار اول از پس آزمون عملی یا آزمون شهری رانندگی بر بیایید. پس از مدت‌ها تمرین و گذراندن مراحل گوناگون نوبت به آزمون عملی می‌رسد. این آزمون برای بسیاری از هنرجویان سخت‌ترین مرحله است. مرحله‌ای پر از استرس که دلیل استرس بالای آن نیز عدم آگاهی از شرایط امتحان شهری است که قرار است اتفاق بیوفتد. بهترین راه برای مقابله با استرس آزمون عملی شبیه سازی تمامی شرایط است. سعی کنید هر جلسه تمرین خود را مطابق آنچه قرار است اتفاق بیوفتد تنظیم کنید. اولین سوال هنرجویان این است: در آزمون عملی رانندگی با افسر (تو شهری) چگونه قبول شوم ؟ برای قبولی در آزمون عملی باید بدانید که چه نکاتی برای افسر حائز اهمیت است. باید بدانید که قرار است آزمون به چه سمتی پیش رود و باید بدانید که آزمون از چه فاکتورهایی تشکیل شده است. نکات زیر را در نظر بگیرید: در آزمون عملی رانندگی با افسر (تو شهری) چگونه قبول شوم؟
تنظیم صندلی، تنظیم آینه، راهنما برای دید کافی باید صندلی تنظیم باشد. در صورتی که برای تنظیم صندلی حوصله به خرج ندهید تسلط کافی بر روی پدال‌ها نخواهید داشت. هر سه آینه باید طبق دید شما تنظیم شود. پیش از استارت زدن این دو مورد را کنترل کنید. کمربند فراموش نشود، ترمز دستی فراموش نشود، و اما راهنما نکته اساسی است. نکته: جزئیات را فراموش نکنید زمان راه افتادن آنقدر موارد مختلفی را باید بررسی کنید که ممکن است راهنما زدن را فراموش کنید. بسیاری از هنرجویان در همان گام اول با نزدن راهنما تمام امتحان را خراب می‌کنند. اگر قرار است باایستید، دور بزنید، بپیچید و هر تغییر جهتی که اعمال می‌کنید، راهنما را فراموش نکنید. حواستان به کلاچ باشد کافیست به سرعت پا را از روی کلاچ بردارید یا برای دنده عوض کردن تا ته کلاچ را فشار ندهید. چه اتفاقی می‌افتد؟ حرکت‌های ناهنجار ماشین و خاموش کردن و یا صدای ناهنجار همان موردی است که بسیاری از هنرجویان را به آزمون مجدد کشانده. حواستان به کلاچ باشد، بار اول با احتیاط کلاچ را بالا بیاورید تا جای درست کلاچ ماشین آزمون دستتان بیاید. عجله نکنید، دستپاچه نباشید. تا زمانی که فرمان در دست شماست و پای شما روی ترمز است هیچ اتفاقی نمی‌افتد. نرم رانندگی کنید ترمز شدید، گاز شدید، حرکت فرمان شدید بسیار مخرب است. سواری ماشین یکی از مهم‌ترین نکات است که افسر به آن توجه می‌کند. کافیست افسر یک بار بر اثر ترمز شدید شما به شیشه جلو متمایل شود. شاید همان لحظه رد نشوید اما مطمئن باشید کارتان در ادامه سخت شده، سواری نرم نشان دهنده تسلط شماست. خاموش نکنید حواستان به خاموش نشدن ماشین باشد. در ایست کامل خلاص کنید، همیشه با اندکی فشار دادن گاز جلوی خاموش شدن ماشین را بگیرید. با کلاچ به نحوی کار کنید که ماشین خاموش نشود. بدانید که خاموش کردن ماشین یک نمره منفیست و اگر تکرار شود، در آزمون رد می‎شوید. اکثر موارد خاموش کردن به دلیل استرس زیاد اتفاق می‌افتد. برای کنترل استرس راه‌های موجود را امتحان کنید. نکته: قبل از شروع به حرکت حتما کلاچ ماشین را کنترل کنید و یا قلق گیری کنید، توصیه هنرجویانی که قبلا در آزمون شهری رانندگی شرکت کرده اند بیشترین خاموشی ماشین در آزمون شهری عدم قلق گیری کلاچ است پس حتما قبل از حرکت کلاچ ماشین را قلق گیری و نیم کلاچ حرکت کنید.